„Szkoła jest twórczym miejscem spotkań,
w którym uczeń i nauczyciel
mają szansę znaleźć przestrzeń dla
swego rozwoju i niebanalnych pomysłów”
Począwszy od roku szkolnego 2010/2011 uczniowie gimnazjów, w których obowiązuje nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego, biorą udział w realizacji zespołowego projektu edukacyjnego.
W naszym gimnazjum pionierami w zakresie projektów jest klasa II d i jej wychowawczyni pani Małgorzata Popow.
Realizując założenia projektu uczniowie, pod czujnym okiem swoich opiekunów, z zaangażowaniem gromadzili informacje, opracowywali je w grupach i w fazie końcowej prezentowali efekty swojej pracy na forum. Gimnazjaliści korzystali z różnorodnych źródeł informacji, uczyli się sposobów zapisywania i prezentowania zebranych materiałów, samooceny, obiektywnego oceniania innych, współdziałania w grupie oraz odpowiedzialności.
7 czerwca 2011 r. realizacja projektów dobiegła końca i nastąpiła ich publiczna prezentacja. Drugoklasiści, autorzy projektów, zaprosili na nią dyrekcję szkoły, grono pedagogiczne, kolegów z pozostałych klas gimnazjum, a także swoich rodziców.
Zaprezentowały się cztery zespoły:
Zespół 1:
„Moja szkoła na przestrzeni dziejów. Śladami zmian”. Opiekun – p. Agnieszka Widzińska
Uczniowie tego zespołu przygotowali ciekawą prezentację multimedialną, opatrzoną komentarzem o dziejach naszej szkoły, od momentu jej powstania do czasów współczesnych. Słowa uznania należą się za dociekliwość i skrupulatność w docieraniu do różnorodnych źródeł oraz dokumentowanie swojej pracy.
Zespół 2:
„Czy wiesz ile i co jesz?”. Opiekun – p. Małgorzata Popow
„Szlachetne zdrowie, nikt się nie dowie, jako smakujesz, aż się zepsujesz...” – pisał Jan Kochanowski. Aby ustrzec się przed tą mało optymistyczną perspektywą, uczniowie tej grupy radzili, jak zaplanować posiłki nastolatka, by być zdrowym i silnym.
Słowa uznania za rzeczowe opracowanie tematu oraz jego ciekawą realizację.
Zespół 3:
„Tworzenie kart charakterystyk odczynników chemicznych”. Opiekun – p. Katarzyna Ganczaruk
Zespół „młodych chemików” przygotował i zaprezentował szereg dokumentów zawierających dokładne opisy substancji i mieszanin chemicznych oraz udzielił wielu cennych rad jak zapobiegać i jakie procedury stosować w razie wystąpienia skażenia daną substancją.
Pochwała za solidne i fachowe opracowanie zagadnienia.
Zespół 4:
„Co to jest ciśnienie krwi? Co nam grozi jeśli ciśnienie krwi jest za wysokie lub za niskie?”. Opiekun – p. Teresa Kloc
Niezwykle „widowiskowa” prezentacja – dziewczęta w białych fartuszkach i pielęgniarskich czepkach, prawdziwy ciśnieniomierz, zadziwiająca sprawność w mierzeniu ciśnienia oraz znajomość tematu, oczarowały widownię i wprawiły w zachwyt. Wielkie brawa za kreatywność, fachowość oraz wrażenia estetyczne.
Podsumowując wszystkie prezentacje, z całą pewnością można stwierdzić, że zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli był to bardzo pouczający dzień.
Dla uczniów, którzy w następnym roku szkolnym będą przygotowywali prezentacje to cenna lekcja, ale i wyzwanie, by nie wypaść gorzej. Nauczyciele zaś na pewno lepiej poznali swoich uczniów i dostrzegli ich ukryte umiejętności i talenty.
Wszystkim Uczniom klasy II d, Nauczycielom – Opiekunom grup projektowych oraz Pani Małgosi Popow – dziękujemy za pracę nad projektami, odwagę w podejmowaniu niełatwych tematów, kreatywność oraz przecieranie niełatwych, projektowych szlaków w gimnazjum.
Gratulujemy zaliczonych celująco projektów!