Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. uczniowie klas gimnazjalnych, w których obowiązuje nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego, mają obowiązek udziału w realizacji gimnazjalnego projektu edukacyjnego, rozumianego jako zespołowe, planowe działanie uczniów, mające na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnych metod.
Wymóg zacytowanego rozporządzenia został spełniony przez uczniów klas II i III naszego gimnazjum.
Przez trzy dni (20, 21, 22 lutego) gimnazjaliści prezentowali efekty swojej prawie trzymiesięcznej pracy. 28 grup projektowych dostarczyło dyrekcji, nauczycielom i kolegom z klas I niezapomnianych wrażeń. Wszyscy z podziwem oglądali „doszlifowane” prezentacje, ciekawe w treści i formie. To był prawdziwy festiwal nauki.
Tematykę projektów realizowanych przez gimnazjalistów można podzielić na kilka grup. Największą popularnością cieszyły się tematy:
W prezentacjach przygotowanych przez uczniów powszechną formę stanowiły prezentacje multimedialne, wykłady, formy plastyczne – najczęściej plakaty, broszury, ulotki, albumy ze zdjęciami, pojawiły się również krótkie scenki dramatyczne i inscenizacje, a także makiety i budowle. Ta różnorodność form świadczy o kreatywności i pomysłowości poszczególnych grup projektowych oraz zasługuje na uznanie za wkład pracy i dążenie do wywarcia wrażenia na odbiorcach.
Praca metodą projektów daje uczniom wiele korzyści: uczy planować czynności i rozkładać działania na etapy oraz krok po kroku realizować założone cele. Doskonali dokładność, skrupulatność i obowiązkowość, a przede wszystkim uczy wspólnie, z kolegami i opiekunem, rozwiązywać trudności.
W efekcie, tegoroczne prezentacje wypadły bardzo ładnie i większość osiągnęła wysoki poziom.
Po konsultacjach z opiekunami grup zdecydowano, że wszyscy uczniowie biorący udział w prezentacjach otrzymują zaliczenie realizacji projektu. Udział w projekcie będzie również brany pod uwagę przy wystawianiu ocen z zachowania na koniec roku szkolnego.
Stosowna adnotacja na temat udziału ucznia w projekcie oraz tematu projektu będzie też zamieszczona na świadectwie ukończenia gimnazjum.
Zaliczenia projektu nie otrzymują uczniowie, którzy nie uczestniczyli w pracach zespołu oraz nie zgłosili się na publiczną prezentację.
A teraz czas na ocenę i podsumowanie pracy każdej z grup.
opiekun: mgr Edyta Misiewicz-Hulewska
Bardzo przyjemna w odbiorze i rzeczowa prezentacja uczniów z kl. II b. Kwestie wygłaszane w języku angielskim, w których dało się wyczuć dużą dbałość o poprawną wymowę. Słowa uznania należą się za różnorodność wykonanych własnoręcznie plansz, map i makiet oraz troskę o tych, którzy słabo radzą sobie z językiem angielskim – mowa o rulonie „papirusu” z tłumaczonymi tekstami.
opiekun: mgr Iwona Jóźwik
Uczniowie tej grupy na pewno nie mają żadnych trudności z językiem angielskim. Publiczność zachwycił perfekcjonizm językowy uczestników. Efekty pracy w całości zostały przedstawione w języku angielskim. Ciekawa prezentacja multimedialna, ukazująca niezwykłe miejsca Wielkiej Brytanii stanowi cenny przewodnik turystyczny. Świetne rysunki na twarzach. Brawo!
opiekun: mgr Ewa Kloc
Bardzo interesujący pomysł na realizację tematu i promocję gminy – lokalny patriota, kibic „Błękitu Cyców”, roztaczający uroki przed nieco roztargnionym i rozczarowanym naszą miejscowością turystą. Zabawna scenka połączona z pomysłową prezentacją walorów naszej gminy wywarły niezapomniane wrażenie na odbiorcach.
opiekun: mgr Sylwia Delekta–Prokopiuk
Temat potraktowany bardzo rzeczowo. Na uznanie zasługuje zaangażowanie uczniów i ich wkład pracy w bardzo profesjonalne opracowanie problemu, a także różnorodność metod, m.in. wywiad z panem wójtem. Efekty pracy tej grupy mogą służyć jako opracowanie naukowe, traktujące o rozwoju naszej gminy, dzięki funduszom europejskim.
opiekun: mgr Monika Grochowska
Praca tej grupy uczniów zasługuje na pochwałę za rzetelność w opracowaniu tematu oraz przemyślany sposób prezentacji. Wieloaspektowy ogląd problemu, a także bardzo skrupulatne jego potraktowanie, świadczy o dojrzałości i gotowości uczniów tej grupy do podejmowania wyzwań w dalszym życiu.
opiekun: mgr Fabiola Golan
Temat ciekawy, energicznie zaprezentowany przez Norberta. Brawa za odwagę i wzorową postawę uczniowską.
opiekun: mgr Aneta Niespodziewańska
Tytuł brzmi „Krótki film...”, a wcale nie taki krótki – to najdłuższa prezentacja, trwająca prawie 40 minut, ale jak wyrazili się sami uczestnicy tego projektu, nie dało się w krótszej formie wypowiedzieć o bogatej kulturze Indii, Egiptu, Francji, Rosji czy Japonii. Przez kilkadziesiąt minut na szkolnej scenie powiało egzotyką, a wszystko to przez barwność i oryginalność strojów, cudowną i rytmiczną muzykę oraz nieodparty urok prezenterek i jednego prezentera.
opiekun: mgr Aneta Niespodziewańska
Prezentacja rzeczowa ukazująca biografię i osiągnięcia wielkiego polskiego kompozytora. Na pochwałę zasługują własnoręcznie wykonane ilustracje dworku w Żelazowej Woli, podobizny Szopena i jego bliskich, a także plakaty reklamujące projekt na drzwiach sali nr 12.
opiekun: mgr Zofia Słonina
Niezwykle rzeczowa i z medyczną wprost drobiazgowością przeprowadzona kampania antynikotynowa. Mądre, przemyślane i głębokie wnioski połączone z ciekawą prezentacją oraz dojrzałością prezenterów zasługują na uznanie i docenienie.
opiekun: mgr Maria Kosacka
Prezentacje tego dnia przeniosły nas najpierw do zamierzchłej historii, a to za sprawą Grupy 1 i jej opiekuna p. M.Kosackiej, która zaserwowała nam darmową wycieczkę do średniowiecznego miasta. Z zainteresowaniem przyglądaliśmy się makiecie miasta, poznawaliśmy jego mieszkańców oraz ich pracę. To była niezwykła podróż w czasie i przestrzeni, wolnej od zgiełku i pośpiechu współczesnych miast. Podziękowania dla grupy projektowej za solidne opracowanie tematu.
opiekun: mgr Maria Kosacka
Kolejna prezentacja, również przygotowana pod czujnym okiem pani Marii Kosackiej przeniosła nas w niespełna dwa wieki w głąb historii – do wydarzeń powstania styczniowego. Na naszej szkolnej scenie pojawili się chłopcy w mundurach i zawrzało. Powiało grozą - a to tak precyzyjnie, dzielni chłopcy z klasy IIIa odtwarzali realia walk powstańczych. Na pochwałę zasługuje opracowanie tematu projektu oraz inwencja w kreowaniu postaci.
opiekun: mgr Beata Łaski
Gdy na scenie pojawiła się Grupa 3 z 7 projektem „Błogosławiony Jan Paweł II – wychowawca i przyjaciel młodzieży” atmosfera wyciszyła się. Grupa projektowa pod opieką pani B. Łaski zaprezentowała biografię i drogę kapłaństwa Karola Wojtyły. Jak wiemy Papież kochał młodzież, był człowiekiem niezwykle pogodnym i skłonnym do żartów. Umiejętnie wykorzystała to grupa projektowa i przygotowała konkurs, który wcale nie był taki łatwy, ale wprowadził radosną atmosferę. Myślę, że Papieżowi, jeśli patrzył na nas z nieba, to się podobało. Słowa uznania należą się za sposób prezentacji oraz różnorodność wykorzystanych form.
opiekun: mgr Katarzyna Ganczaruk
Alfred Nobel to postać znacząca w historii nauki – i o jego osiągnięciach w sposób rzeczowy referowały cztery uczennice z klasy IIIc. Widownię oczarowały swoimi białymi fartuszkami, jak prawdziwe chemiczki oraz potraktowaniem tematu – gdzie należało powiedzieć poważnie było poważnie, ale żarciki o Noblu też były na miejscu. Słowa uznania za inwencję twórczą i pomysłowość.
opiekun: mgr Katarzyna Ganczaruk
To, co zaprezentowała ta grupa, pod czujnym okiem naszej szkolnej chemiczki p. Kasi Ganczaruk, niejedną gospodynię domową skutecznie odstraszy od kucharzenia. Któż wiedział, że proszek do pieczenia może być tak niebezpieczny, a wymieszany z cukrem pudrem, podlany odrobiną denaturatu stworzy czarną bombę. Aż strach pomyśleć, że mieszając w garnkach możemy stać się potencjalnymi terrorystami. Brawa dla grupy projektowej za odwagę w doświadczeniach chemicznych i olbrzymią precyzję, dzięki temu nasza szkoła nie legła w gruzach.
opiekun: mgr Ewa Kloc
Po prezentacji tej grupy już wszyscy doskonale wiemy, jak oszczędzać wodę i płacić mniejsze rachunki. Dziękujemy prezenterom za cenne rady i rzeczowe opracowanie problemu.
opiekun: mgr Monika Kapłan
Pożar nie jest już dla nas groźny, ponieważ grupa projektowa z klasy IIIc zbadała wszystko, co możliwe w naszej szkole, byśmy czuli się bezpiecznie. Policzyła gaśnice, hydranty, zmierzyła wszystkie przepisowe odległości między nimi, sprawdziła czy są znaki informujące o kierunkach ewakuacji i nauczyła nas bezpiecznie opuszczać zagrożone miejsca. Zatem, śpijmy spokojnie, wszystko jest w porządku. Wyrazy uznania za wkład pracy oraz fachowość ocen.
opiekun: mgr Ewa Kloc
Projekt realizowany przez chłopców z klasy IIIc. Swoją prezentacją udowodnili, że żadna droga, szosa, dom, budynek instytucji publicznej, pomnik czy kościół nie umknął ich uwadze, kiedy z aparatem fotograficznym przemierzali przestrzenie naszej gminy. Fotografie zamieścili w prezentacji multimedialnej i albumie. Słowa uznania za dociekliwość i spostrzegawczość.
opiekun: mgr Edyta Misiewicz-Hulewska
No i powiało wielkim światem, podwoje otworzyło Hollywood i zaczarowało widownię. Przed oczyma pojawili się wielcy, sławni, piękni i oklaskiwani – aktorzy i twórcy światowego kina, a to za sprawą uczniów klasy IIIa. Precyzyjnie zmontowane fragmenty filmów, których się nie zapomina, opatrzone piękną muzyką, rzeczowym i niezwykle fachowym komentarzem, z wielką dbałością o poprawną wymowę w języku angielskim, wywołało zachwyt i uznanie widowni. Słowa uznania za trafność i dobór scen filmowych, wysoki poziom prezentacji multimedialnej, poprawność językową i ogólne bardzo pozytywne wrażenie.
opiekun: mgr Edyta Czerniak
Jako pierwsze prezentowały się dwie grupy, jedna z klasy IIc i jedna z klasy IId. Obie realizowały ten sam temat „W internetowej sieci – korzyści i zagrożenia”. Opiekunem obydwu jest p. E.Czerniak. Obydwie grupy potraktowały temat niezwykle poważnie i rzeczowo go opracowały. Prezentacje stanowiły mądrą lekcję dla wszystkich, jak umiejętnie i bezpiecznie korzystać z Internetu. Uwagę obserwatorów zwrócił plakat wykonany przez grupę z klasy IIc, zwłaszcza symbole na nim zawarte – rekiny – symbolika zagrożenia i złote rybki – jako korzyści płynące z Internetu. Słowa uznania za estetykę wykonania i wysoki poziom prezentacji.
opiekun: mgr Edyta Czerniak
Jako pierwsze prezentowały się dwie grupy, jedna z klasy IIc i jedna z klasy IId. Obie realizowały ten sam temat „W internetowej sieci – korzyści i zagrożenia”. Opiekunem obydwu jest p. E.Czerniak. Obydwie grupy potraktowały temat niezwykle poważnie i rzeczowo go opracowały. Prezentacje stanowiły mądrą lekcję dla wszystkich, jak umiejętnie i bezpiecznie korzystać z Internetu. Uwagę obserwatorów zwrócił plakat wykonany przez grupę z klasy IIc, zwłaszcza symbole na nim zawarte – rekiny – symbolika zagrożenia i złote rybki – jako korzyści płynące z Internetu. Słowa uznania za estetykę wykonania i wysoki poziom prezentacji.
opiekun: mgr Zofia Słonina
Bardzo intrygująca prezentacja, ponieważ problem rozstrzygany przez tę grupę uczniów nie jest znany szerokiemu gronu odbiorców. Dzięki podjęciu zagadnienia poziom wiedzy na ten temat został rozszerzony, a dopełnieniem będą wyniki pomiarów poziomu radonu w naszej szkole, które niebawem dotrą z Krakowa. Słowa uznania dla grupy projektowej za odwagę w podejmowaniu niełatwych tematów.
opiekun: mgr Edyta Misiewicz- Hulewska
Temat prezentowali chłopcy, którzy nie tylko interesują się tym wielkim miastem, ale także obdarzają go uczuciem, a manifestowali to wymownym napisem na koszulkach – „I love New York”. Prezentacja ciekawa, promująca niezwykłe i znane miejsca Nowego Jorku, w całości w języku angielskim. Plus dla grupy za przygotowanie ulotki promującej miasto w języku polskim, czyli dla tych, którzy nie znają tak dobrze języka angielskiego, jak prezenterzy z tej grupy.
opiekun: mgr Monika Grochowska
Bardzo rzeczowa i interesująca prezentacja sylwetki poety oraz jego dorobku literackiego. Dodatkowy atut prezentacji to przeplatanie wykładu recytacją utworów poetyckich Miłosza, znanych uczniom z ich szkolnej edukacji polonistycznej. Na wyróżnienie zasługuje prezentacja multimedialna oraz wystawka poświęcona poecie. Było naukowo, poetycko i ciekawie.
opiekun: mgr Bernarda Bogusz
Dzięki drobiazgowej pracy badawczej tej grupy i fachowej prezentacji odpowiedź na pytanie wierzyć czy nie wierzyć reklamie nie będzie już trudna. Grupa przedstawiła bardzo rzeczową prezentację wyników swojej pracy, przygotowała również plakat reklamujący szkołę i na koniec wprawiła widownię w dobry nastrój dzięki reklamie napoju „szybkouk”. Słowa uznania za kreatywność.
opiekun: mgr Maria Kosacka
Po raz drugi pani Kosacka zaproponowała nam podróż do średniowiecznego miasta. Tym razem z grupą projektową z klasy IId. Z poprzednią grupą poznaliśmy miasto od strony architektury, poznaliśmy czym zajmowali się mieszkańcy, a teraz poznaliśmy ich kulturę. Widownię zachwyciły oryginalne stroje, stylizowane na modę średniowieczną, w których wystąpili uczniowie z tej grupy projektowej, a absolutnym hitem były niewątpliwie dwa układy taneczne, zaprezentowane z wielką dokładnością i gracją, zupełnie jak na rynku w mieście, tysiąc lat temu. Słowa uznania dla grupy za inwencję twórczą i pozytywny wizerunek.
opiekun: mgr Jolanta Bartniczuk
Bardzo interesująca i rzeczowa prezentacja miasta, opatrzona komentarzem w języku rosyjskim. Wielka dbałość o poprawność językową i staranność wymowy. Całość podkreślona przepiękną balladą w wykonaniu Bułata Okudżawy. Słowa uznania za pozytywny ogólny wyraz prezentacji.
opiekun: mgr Iwona Jóźwik
Z Moskwy za sprawą grupy projektowej z klasy IIa wyruszyliśmy w dalszą wędrówkę po świecie. Odwiedziliśmy wielkie stolice państw, których mieszkańcy porozumiewają się w języku angielskim. Chłopcy z grupy projektowej dość sprawnie zapoznali z historią i atrakcjami Waszyngtonu, Dublina, Canberry, Londynu i Ottawy. Słowa uznania za rzeczowość prezentacji i odwagę na scenie.
opiekun: mgr Monika Kapłan
Grupa projektowa z klasy IId przedstawiła rzeczowe opracowanie dotyczące występujących na ziemi żywiołów oraz w formie krótkich scenek rodzajowych zobrazowała niebezpieczeństwa z nimi związane. Dodatkowym atutem prezentacji był doskonale dobrany podkład muzyczny. Pochwała dla grupy za różnorodność form prezentacji.