Inspiracje poetyckie, czyli jak wyrazić siebie…
(garść informacji na temat XII Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego dla Gimnazjalistów „Przebudzeni do życia”)
Delikatne, pełne mądrej refleksji wiersze w magiczny sposób ocalają okruchy zdarzeń
i doznań, a recytatorów i słuchaczy przenoszą w lepszy, piękniejszy świat.
W marcu bieżącego roku odbyłam z uczniami gimnazjum daleką podróż po antologiach poezji współczesnej, zakurzonych tomikach mało popularnych poetów, a często także po zakamarkach własnych zbiorów czy stron internetowych. O istnieniu tych skarbów przypomniał nam zapowiedziany przez organizatorów, Bibliotekę Gminną i Publiczną, XII Ogólnopolski Konkurs Recytatorski dla Gimnazjalistów „Przebudzeni do życia”, adresowany do uczniów klas VII i klas II i III gimnazjum.
Etap szkolny odbył się dnia 2 marca br., jury wyłoniło dwie zwyciężczynie z klas gimnazjalnych: Klaudię Białasz kl. II A i Milenę Sawicką z kl. III B, których jestem opiekunem. Uczennice reprezentowały szkołę w eliminacjach gminnych 7 marca br. Obydwie zostały zakwalifikowane do etapu powiatowego, który odbył się 22 marca 2018r. w Łęcznej. Milena Sawicka otrzymała wyróżnienie.
Uczennice podeszły do konkursu bardzo ambitnie i sięgnęły po wybitnych twórców. Klaudia Białasz prezentowała „Nienawiść” - naszej noblistki, Wisławy Szymborskiej oraz fragment prozy Paulo Coelho „Alchemik”, zaś Milena Sawicka przypomniała „Głos wewnętrzny” Zbigniewa Herberta oraz fragment prozy „Ballada o wnuczku, który był mądrzejszy od dziadka, bo wnuczek miał telefon z Internetem…” autorstwa Agnieszki Świerczak.
Klaudia i Milena czują poezję, rozumieją i uwielbiają. Sięgają po teksty wartościowe, które dziś mogą stać się inspiracją do poważnej refleksji na temat postaw i wartości młodych ludzi. Jestem dumna z dziewcząt, ich zaangażowania, wytrwałości, chęci do wielogodzinnych prób i wiczeń dykcyjnych. Nie bez znaczenia jest także to, że uczą się poprzez teksty poetyckie wyrażać swoje emocje, przeżycia i spojrzenie na świat.