JESTEŚMY OK! Z zeszytem do języka polskiego przez meandry oceniania kształtującego

JESTEŚMY OK! Z zeszytem do języka polskiego przez meandry oceniania kształtującego

„To nie sztuka z cudzej studni wodę pić (…).
Sztuka swoim własnym rytmem życie śnić,
znaleźć źródło w najsuchszej pustyni.” (słowa z piosenki A.Majewskiej)

W tym roku szkolnym klasa VII A rozpoczęła przygodę z zeszytem OK, który przeznaczony jest dla poszukujących sposobu na to, aby przedmiotowe zeszyty nabrały dla uczniów i uczennic realnego znaczenia w procesie uczenia się. By były narzędziem wspierającym i pomagającym się uczyć, miejscem notatek i jednocześnie formą dokumentacji uczenia się. Różni się wieloma elementami od zeszytu przedmiotowego. Nazwaliśmy OK - zeszytem pomysłów i inspiracji. Najważniejsze jednak jest to, że wykorzystuje doświadczenia w stosowaniu oceniania kształtującego, bardzo ważna staje się ocena rozumiana nie jako stopień wyrażony cyfrą, ale jako informację zwrotną, która ukierunkowuje - jak się uczyć.

grafika

Każdy uczeń klasy VII A prowadził swój zeszyt inaczej, jednak ważne okazały się elementy stałe, wspólne, np. cele lekcji, kryteria sukcesu do lekcji, do zadania czy sprawdzianu, podsumowania w formie refleksji uczniowskiej, informacji zwrotnej do pracy ucznia, a także oryginalnych i samodzielnych notatek. Stosowaliśmy także ocenę koleżeńską, ślad rodzica, pytania kluczowe, mieliśmy pomysły na wykorzystanie marginesów. Na zakończenie roku szkolnego żaden uczeń nie chciał, by wrócić po wakacjach do tradycyjnego zeszytu, bowiem OK daje możliwość zadecydowania, w jaki sposób zapisać ważne dla siebie informacje i jak sprawić, aby zwykła notatka mogła zaistnieć jako własny, ciekawy i użyteczny zapis.

Wprowadzenie i praca z zeszytem Ok przyniosły uczniom wiele radości, emocji i ciekawych przeżyć, z chęcią dzielimy się notatkami, obrazami z zeszytów klasy VII A, m.in. Małgorzaty Tarnowskiej, Martyny Koc, Kornelii Okońskiej, Leny Nieradko, Martyny Bąk, Dawida Dudka, Szymona Błaszczuka.

Zeszyt ok – to mój zeszyt, sam decyduję, co w nim zapisać, czego i w jaki sposób będę się uczyć!

A oto, co o zeszycie Ok napisała uczennica klasy VII A - Małgorzata Tarnowska: „Moim zdani zeszyt OK jest naprawdę - OK! Pracuje mi się w nim o niebo lepiej niż w normalnym zeszycie. Przede wszystkim uczeń może tam dobrze wyrazić swoją kreatywność, rozwinąć wyobraźnię, wykorzystać swoje pomysły i prowadzić zeszyt na swój wyjątkowy sposób. Pisanie celów, autorefleksji, NaCoBeZU oraz otrzymywanie informacji zwrotnych od nauczyciela bardzo pomaga w odnalezieniu się w materiale, który bardzo często postrzegamy jako trudny. W zeszycie OK wszystkie informacje ważne i ważniejsze są zaznaczone w odpowiedni sposób, dzięki czemu mogę bez problemu znaleźć informacje, których potrzebuję na następną kartkówkę lub sprawdzian. Szczerze powiem, że chętniej zajrzę do kolorowego i ozdobionego zeszytu niż do nudnego zeszytu, w którym wszystkie informacje są linijka w linijkę. Dzięki temu trybowi nauczania wiem, że uczę się dla siebie a nie dla nauczyciela, ponieważ zapisuję te informacje, które będą mi potrzebne.

Zeszyt OK jest na prawdę OK- ejkowy i wspaniale mi się z niego uczy!”.

Do pracy z zeszytem Ok będziemy jeszcze wracać, a teraz udajemy się na wakacyjny wypoczynek, życząc wszystkim bezpiecznego plażowania i korzystania ze słońca.

Tekst: Anna Kozak – Okońska. Zdjęcia: Małgorzata Tarnowska – ucz. kl. VII A.

GALERIA ZDJĘĆ: JESTEŚMY OK! Z zeszytem do języka polskiego przez meandry oceniania kształtującego.

Rok szkolny: 2021/2022