„Mój Nosalek” edukacja włączająca
Edukacja włączająca to nieustanie trwający proces ukierunkowany na pracę z dzieckiem potrzebującym wsparcia i pomocy. Wymaga ona również ciężkiej pracy dziecka, aby sprostało wymaganiom edukacyjnym. Zespół SCWEW wspólnie z nauczycielami w przedszkolu, stara się różnicować rodzaj i temat zajęć modelowych. Tym razem pani Monika Staszczyk, nasz logopeda, zaprezentowała w bardzo interesujący sposób szereg zabaw logopedycznych i pobudziła dzieci do działania.
Dzieci uczęszczające do naszego przedszkola objęte są opieką logopedyczną i nie stanowią jednolitej pod względem rozwoju mowy grupy. Niektóre zaczęły mówić wcześnie, ale ich wymowa jest jeszcze niewyraźna i budzi wiele zastrzeżeń. Są także i takie dzieci, które zaczęły mówić późno, a jednocześnie wymawiają wadliwie niektóre lub nawet wszystkie głoski. Ten niejednolity poziom rozwoju mowy sprawia, że już na etapie przedszkolnym różnicują się szanse dzieci na prawidłowy rozwój. Trudności w werbalnym porozumiewaniu się z otoczeniem hamują rozwój intelektualny, powodują narastanie problemów emocjonalnych, utrudniają i zakłócają relacje społeczne, także rówieśnicze. Wiadomo też, że okres przedszkolny jest „złotym czasem” dla rozwoju mowy dziecka.
Powyższe fakty uzasadniają obecność logopedy w przedszkolu, którego rola jest nie do przecenienia. Głównym celem zajęć logopedycznych jest profilaktyka wad wymowy i zaburzeń mowy, a także wspomaganie rozwoju kompetencji językowych, które decydować będą o powodzeniu i sukcesach dziecka w edukacji szkolnej. Okres przedszkolny to czas, kiedy terapia jest najbardziej efektywna – dlatego tak ważne jest "aby bolała buzia i język od pracy".
Pani Moniko, bardzo dziękujemy i słówko od dzieci: "…było MEGA".